Boekhoudsofware gebruiken als slotenmaker

Moet je als slotenmaker gebruikmaken van boekhoudsoftware?

Slotenmaker Amsterdam Zuidoost maakt al gebruik van onze software.Als kleinschalig of ambachtelijk bedrijf is het bijhouden van een goede administratie soms een uitdaging. De administratie is niet het hoofddoel van het bedrijf en krijgt daarom niet altijd de aandacht die nodig is. Een goed boekhoudpakket kan dan uitkomst bieden. Toch kiezen veel kleine bedrijven er niet voor om speciale boekhoudsoftware aan te schaffen.
Als beginnend ondernemer met een klein bedrijf is het een grote uitgave waar je niet direct op zit te wachten. En het kan toch ook zonder? Als je een eigen systeem opzet om de boekhouding bij te houden en goed het overzicht kunt bewaren is er vaak niets aan de hand. Toch kan het ook voor ambachtelijke bedrijven, zoals slotenmakers, handig zijn om gebruik te maken van boekhoudsoftware.

Overzichten in een handomdraai

Als je kiest voor het beroep van slotenmaker, is dat niet omdat je het zo leuk vindt om facturen aan te maken en bij te houden wie er wel of niet betaald heeft. Boekhoudsoftware is erop gericht om het bijhouden van deze administratie gemakkelijker te maken. Facturen kunnen snel worden aangemaakt en verzonden en ook kun je gemakkelijk bijhouden of deze betaald zijn. In een handomdraai kun je overzichten printen over omzet, winst en andere financiële gegevens van je bedrijf. Zo heb je sneller een compleet beeld van de financiële situatie van het bedrijf dan wanneer je alles handmatig uit moet rekenen.

Koppelingen maken

Een boekhoudprogramma kan verschillende koppelingen maken die veel tijd besparen. Zo is het mogelijk om de bankrekening te koppelen en de bankafschriften in te lezen. Betaalde kosten worden dan in het programma genoteerd en als klanten betalen worden de facturen afgevinkt. Dit bespaart een hoop tijd, die vervolgens aan het ‘echte’ werk kan worden besteed. Zo help je het bedrijf vooruit.

Ook een koppeling van de boekhoudsoftware met het accountantskantoor voor het samenstellen van de jaarrekening of met de Belastingdienst in verband met het aanleveren van de Btw-aangifte kan een hoop tijd besparen. Zolang alle aangemaakte facturen en betaalde kosten op de goede manier in het in het systeem staan, kunnen de benodigde rapporten snel worden aangemaakt en uitgeprint. Met één druk op de knop wordt de aangifte ingediend en kun je weer verder met je werk.

Eenvoudig te gebruiken

Bang dat je niet met de software om kunt gaan hoef je niet te zijn. Boekhoudsoftware is erop gericht om de administratie gemakkelijker te maken en de programma’s zijn vaak overzichtelijk en eenvoudig in gebruik. Als je ergens niet uitkomt, is er altijd een handleiding of helpdesk die je verder kan helpen.

Boekhoudsoftware: waarom niet?

De vraag zou dus eigenlijk niet moeten zijn waarom ambachtelijke bedrijven, zoals slotenmakers, eigenlijk boekhoudsoftware moeten gebruiken, maar waarom ze het niet zouden doen. Het gebruik van boekhoudsoftware kan een hoop werk besparen. De tijd die je overhoudt kan gebruikt worden om meer klanten van dienst te zijn en het bedrijf verder te laten groeien. Het is misschien een flinke investering, maar wel één die zeker de moeite waard zal zijn!

Een schone administratie als slotenmaker

Een schone administratie als slotenmaker

De Belastingdienst heeft dit treffend samengevat. Iedere ondernemer, ook de slotenmaker heeft een administratieplicht. U moet de administratie dan jarenlang bewaren, zodat de Algemene Administratie van Belastingen en Douane deze indien nodig kan controleren. De boekhouding is echter voor veel ondernemers hoofdpijn. Een pasklare oplossing voor een paar euro per maand zou mogelijk zijn, waarmee u met een kleine tijdsinvestering het grootste deel van de boekhouding zelf kunt doen. In dit artikel geven we u beste tips om uw beheer georganiseerd en efficiënt te houden!

Alle post goed sorteren!

Als alle documenten kruiselings of zelfs onvolledig zijn, wil niemand de boekhouding beginnen. Er is niets vervelender dan het terugvinden van verloren facturen of e-mails. Probeer een vaste methode te leren voor het openen en organiseren van inkomende mail. Sorteer bijvoorbeeld alle inkoopfacturen in een map. Eenmaal betaald, kunnen ze in een andere map worden opgehangen in de volgorde van leverancier en datum. Zo krijgt u een overzicht van de facturen die nog betaald moeten worden en voorkomt u dat uw facturen kwijtraakt.

post sorteren

Uitstellen kost geld.

Het uitstellen van administratieve zaken kost u geld. Als u geen offerte uitbrengt, krijgt u geen nieuwe klanten. Als u geen herinneringen verstuurt, moet u langer wachten. Bovendien kan het te laat indienen van belastingaangiften leiden tot boetes en extra belastingrente. Probeer deze extra kosten te vermijden door transacties tijdig bij te werken. Het bespaart indirect uw geld!

Plan zo veel mogelijk vast in de agenda.

Als slotenmaker heeft u misschien een drukke agenda. U geeft er ook de voorkeur aan deel te nemen aan het bedrijf zelf in plaats van het beheer van updates. Het starten van een bedrijf brengt echter ook deadlines met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de volgende deadline:

  • Salaris van werknemer overmaken
  • Dien uw jaarrekening in
  • Dien uw aangifte inkomstenbelasting in
  • BTW-aangiften worden maandelijks of driemaandelijks ingediend

Plan bijvoorbeeld een uur per week in om uw management bij te werken om stress vóór de deadline te vermijden. Op deze manier hoeft u aan het einde van de maand of het kwartaal geen volledige dag te reserveren voor de boekhouding. Stel deadlines in het schema in en probeer een paar keer per week kleine vergaderingen te houden om deze deadlines na te streven.

Laat de administratie soms eens controleren.

belasting planen

Als u besluit de administratie zelf te voeren, krijgt u vroeg of laat te maken met belastingregels. Deze regels zijn vaak complex en moeilijk toe te passen op mensen die er niet elke dag mee werken. In dat geval komt de evaluatie van uw geplande beheer niet in gevaar. Uw consulent kan u geld besparen en in veel gevallen kan hij het zelf betalen. Hij kan u ook helpen bij vragen die in u opkomen tijdens het updatebeheerproces.

Onze consultants zijn toegewijd aan het begeleiden van ondernemers die hun administratie bijhouden maar toch meer controle willen. Bovendien besloten veel ondernemers hun algehele beheer uit te besteden. Ook hierbij ondersteunen wij ondernemers, zodat zij meer tijd hebben om zich op hun eigen bedrijf te richten. Neem gerust contact met ons op om de diverse mogelijkheden te bespreken.

Automatiseren betekent een besparing van tijd.

Veel beheerprocessen kunnen nu worden geautomatiseerd. De software die we gebruiken kan bijvoorbeeld uw verkoopfactuur aanmaken als u ondernemer bent, en deze vervolgens rechtstreeks in uw beheerafdeling invoeren. Daarnaast kunt u de aankoopfactuur voortaan ook digitaal naar uw accountant sturen. Dit wordt door de software herkend en direct verwerkt! Voert u nog steeds alle banktransacties handmatig in de boekhouding in? Nee! Hiervoor zijn wederom handige links voorzien, wat u uiteindelijk veel tijd zal besparen! Hierdoor kunt u zich weer focussen op het werk waar u zo van houdt.

De juiste boekhoudsoftware voor u als slotenmaker

De juiste boekhoudsoftware voor u als slotenmaker

Bijna geen enkele ondernemer is er blij mee: boekhouden. Ook de slotenmaker vindt het vaak niet echt fijn om te doen. U wilt zich liever bezig houden met wat er voor u toe doet, namelijk het werk zelf. Het is echter erg belangrijk om goed management te vestigen, en het is ook nuttig om enige basiskennis van boekhouding te hebben. Het bijhouden van gegevens is wettelijk verplicht, dus of u het nu leuk vindt of niet, als ondernemer is boekhouden een must. De juiste boekhoudsoftware kan u helpen bij het vereenvoudigen van (herhaalde) ondernemerstaken.

Het is duidelijk dat u als slotenmaker wilt dat uw bedrijf winstgevend is (of wordt), zodat u geld kunt verdienen om uw leven in stand te houden en interessante dingen te doen. En misschien wilt u verder investeren in uw bedrijf. Online boekhoudsoftwarepakketten zorgen er niet alleen voor dat u aan uw administratieplicht voldoet, maar kunnen u ook verder helpen. Tenminste, als u een boekhoudsoftwarepakket als tool gebruikt om inzicht te krijgen in het bedrijf en het bedrijf te begeleiden.

boekhouder

Waarom is boekhoudersoftware belangrijk

Elk boekhoudsoftwarepakket heeft verschillende functies, maar de meeste softwarepakketten maken uw beheer gemakkelijker. U kunt natuurlijk records opslaan in Excel of zelfs offline, maar het gebruik van boekhoudprogramma’s heeft veel voordelen. Voordelen in één oogopslag:

Het vergemakkelijkt het gehele proces.

Boekhoudkundige procedures zorgen ervoor dat de nodige berekeningen automatisch worden gemaakt. Als u bijvoorbeeld alle aan- en verkopen hebt geboekt, berekent het boekhoudprogramma automatisch de bedrijfsbelasting die u binnen een maand, een kwartaal of een jaar moet betalen (of terugbetalen). Dit scheelt veel (reken) tijd, voorkomt fouten en zorgt voor gebruiksgemak

Het zorgt voor een hoop betrouwbaarheid.

Boekhoudkundige procedures zorgen ervoor dat de nodige berekeningen automatisch worden gemaakt. Als u bijvoorbeeld alle aan- en verkopen hebt geboekt, berekent het boekhoudprogramma automatisch de bedrijfsbelasting die u binnen een maand, een kwartaal of een jaar moet betalen (of terugbetalen). Dit scheelt veel (reken) tijd, voorkomt fouten en zorgt voor gebruiksgemak

Snel en overzichtelijk inzicht in bedrijfsadministratie.

Als u aan- en verkopen, geldschieters en afschrijvingen heeft geboekt, hoeft u zich meestal geen zorgen te maken over het opstellen van een resultatenrekening of balans. Het boekhoudpakket berekent ook meteen hoeveel geld uw bedrijf momenteel heeft (liquiditeitsprognose). Dit alles gebeurt automatisch, zodat u in één oogopslag de financiële status van het bedrijf begrijpt. Hierdoor word u ook professioneler als ondernemer, omdat u bijvoorbeeld kunt berekenen of het uurtarief of de verkoopprijs voldoende is. Of moet u het tarief aanpassen?

overzicht

U raakt het overzicht niet kwijt.

Veel boekhoudsoftwarepakketten bieden ook een overzicht en grafieken van de invoergegevens. U kunt bijvoorbeeld de huidige status (proces) van uitgaven (kosten), winst, omzet, etc. bekijken. Zo kunt u bijvoorbeeld ook de terugbetaalde btw, de facturen die zijn verzonden en het resterende bedrag inzien. Moet gebeuren. Omdat alle afspraken duidelijk zijn, vergeet u bepaalde zaken niet snel en is uw management goed geregeld. Tip: Zorg ervoor dat u ook bonnetjes en facturen scant om alles digitaal te verwerken. Hiervoor zijn speciale applicaties beschikbaar.

Altijd en overal toegang.

Het voordeel van een online boekhoudpakket is dat u overal uw beheer kunt actualiseren of inzien. Hetzelfde geldt wanneer u toegang verleent aan de boekhouder / accountant. Dit maakt het sneller en gemakkelijker om te communiceren en samen te werken met uw accountant. U kunt problemen dan eenvoudig telefonisch of online met accountants bespreken. Zo kunt u zelf in- en verkoopfacturen invoeren en een accountant vragen uw boeking te controleren en eventueel bij te sturen.

Leg direct contact.

Simplesoftware.nl heeft boekhoudoplossingen die perfect aansluiten op de werkzaamheden van de slotenmaker. Bent nog op zoek naar een goede oplossing? Neem dan gauw een kijkje op de website. Alles wat u hoeft te doen is contact opnemen en u bent ‘’good to go.’’